Kosttillskott och hälsokost

Aminosyror

 

aminoAminosyror är de byggstenar som bygger upp protein i kroppen, till exempel hormoner, muskler och immunförsvarsceller. Det finns 20 olika aminosyror i kroppen och alla har sina egna speciella egenskaper. En specifik aminosyra behövs för att stimulera muskeltillväxt, en annan till underhållning av ledbrosk och en tredje ger muskelenergi och minskar tröttheten.

Tillskott av aminosyror används främst för att påskynda återhämtningen, muskeluppbyggnaden och för att förhindra muskelnedbrytning.  Så alla som utövar någon typ av sport eller tränar styrketräning har helt klart nytta av att använda kosttillskott med aminosyror.

Av de 20 aminosyrorna så är åtta essentiella aminosyror. Det betyder att de är livsnödvändiga aminosyror som människokroppen inte kan tillverka själv. Då måste vi få i oss dem genom att äta proteinrik mat så som baljväxter, fisk, kött, nötter, ägg och mjölkprodukter.


De åtta aminosyror som är essentiella för vuxna är:

  • Fenylalanin
  • Isoleucin
  • Leucin
  • Lysin
  • Metionin
  • Treonin
  • Tryptofan
  • Valin

För barn är även följande aminosyror essentiella:

  • Arginin
  • Histidin

De övriga aminosyrorna kan kroppen tillverka själv ur andra aminosyror eller ur mellanprodukter i ämnesomsättningen som inte är aminosyror.

Glutamin
L-glutamin är den vanligaste aminosyran som säljs som kosttillskott. Den är användbar om du för exempel lider av någon typ av muskelnedbrytande sjukdom eller tränar hårda pass styrketräning eller maratonlöpning.
Det som gör att den är så populär är att det är den effektivaste aminosyran i muskeluppbyggnadssyfte. Glutamin stimulerar nämligen mängden tillväxthormoner och dämpar bildningen av mjölksyra i musklerna.
Glutamin representerar 50-60% av de fria aminosyrorna i musklerna och spelar en väldigt viktig roll för kroppens muskeltillväxt, såväl som för imunförsvaret. Så en brist på Glutamin kan leda till att man blir sjuk oftare, men även till att ökningen av muskelfibrer inte alls är lika kraftig som den borde vara.
Glutamin finner man naturligt i kosten, främst bland animalisk föda, men under hård träning och diet så förbrukar kroppen större mängder med Glutamin vilket lätt kan leda till glutaminbrist.


Arginin

Arginin är för dig som tränar en intressant aminosyra av flera anledningar. Arginin kan öka blodcirkulationen när du tränar och öka nivåerna av tillväxthormon, GH (Growth Hormon), när du sover och även förbättra kroppens immunförsvar.



Vad man ska äta - vanligt folk och veganer/vegetarianer
Vad ska man då äta för att tillgodose kroppen alla de esentiella aminosyrorna. Främst animalisk föda brukar rekommenderas. Det innefattar kött, fisk, ägg och mjölkprodukter. Eftersom fisk och kött innehåller så pass mycket essentiella aminosyror brukar man kalla de för fullvärdiga proteiner, till skillnad från vegetariskt protein som inte alls innehåller lika mycket aminosyror och därmed kallas för lågvärdigt protein.

Är man däremot vegan eller vegetarian så är risken stor att man drabbas av bristsjukdommar om man inte tänker noga på vad man äter. Det är då främst de essentiella aminosyrorna Lysin och Treonin som vegan/vegetarianer brukar få brist på.
För att få tillräckligt med Lysin i kosten bör man äta bönor. Exempelvis kikärtor, sojabönor, kidneybönor mf. men även havre innehåller mängder med Lysin. Treonin hittar man däremot i linser, örter och olika sädeslag.
Om man är vegetarian så finns det ett par livsmedel som man kan äta för att tillgodose sig större delen av behovet av aminosyror ganska enkelt. Havregrynsgröt, mjölk och sojabönor är tre livsmedel som är väldigt bra för vegetarianer eftersom de innehåller så pass mycket viktiga essentiella och icke essentiella aminosyror.

Vad de olika aminosyrorna har för funktioner i kroppen

  • Alanin : Ökar immunförsvaret, minskar risken för njursten, stöd för att lindra hypoglykemi.
  • Arginin : Ökar antalet spermier, påskyndar sårläkning, förbättrar sexuell aktivitet hos män, ökar muskelvävnad.
  • Asparagin: Främjar balans i det centrala nervsystemet.
  • Asparaginsyra , grenade aminosyror (leucin, isoleucin, valin): Ökar immunförsvaret, ökar kondition och uthållighet, fördriver skadligt ammoniak från kroppen.
  • Cystein : Hjälper till att förhindra håravfall, lindrar psoriasis, förbättras förutsättning för hår, hud och naglar, främjar fettförbränning och muskeluppbyggnad. (Omvandlas till cystin det behövs.)
  • Cystin : Stöd för att förebygga biverkningar från cellgiftsbehandling och strålbehandling, minskar ackumuleringen av åldersfläckar. (Omvandlar till cystein det behövs.)
  • Glutaminsyra : Hjälper till att förbättra hjärnans funktioner, stöd i metabolismen av socker och fett, användbart vid behandling av barn med beteendestörningar, epilepsi och muskeldystrofi. (Omvandlas till glutamin som behövs.)
  • Glutamin : Hjälper till att förbättra hjärnans funktion, lindra trötthet, förbättrar sårläkning, bygger och underhåller muskler, förbättrar humöret, minskar suget efter socker och alkohol. (Omvandlas till glutaminsyra i hjärnan.)
  • Glycin : Nödvändigt för centrala nervsystemet, hjälper till vid läkning, hjälper till att behandla magens hyperacidity, förhindra anfall. (Kan konverteras till serin i kroppen när det behövs.)
  • Histidin : Hjälper lindra ledgångsreumatism, lindrar stress, stöd för att förbättra libido.
  • Lysin : Hjälper till att förbättra koncentration, förbättrar fertiliteten.
  • Metionin : Hjälper till att sänka kolesterolet, hjälper i behandling av schizofreni och Parkinsons sjukdom, kan skydda mot tumörer.
  • Ornitin : Fungerar som ett muskelbyggande hormon, ökar styrkan av arginin.
  • Fenylalanin : Fungerar som ett antidepressivt medel; hjälper undertrycka aptit, kan fungera i vissa former som ett naturligt smärtstillande medel.
  • Proline : Hjälper sårläkning, bidrar till att öka inlärningsförmågan.
  • Serine: Hjälper att lindra smärta, kan fungera som en naturlig anti-psykotiska.
  • Taurin : Stärker hjärtverksamheten, kan förhindra makuladegeneration, stöd i nedbrytning av fetter och absorption av fettlösliga vitaminer.
  • Treonin : Nödvändigt för utnyttjandet av protein i kosten, kan ge symtomatisk förbättring hos vissa patienter med Lou Gehrig's sjukdom.
  • Tryptofan : Hjälper att minska ångest, hjälper att kunna sova, kan hjälpa i kontroll av alkoholism.
  • Tyrosin : Ökar sexlusten, hjälper till att lindra stress, kan fungera för att minska aptit och höja humöret.