Kosttillskott och hälsokost

Dieter

 

Det finns en uppsjö med olika dieter som man kan använda sig av. Dessa dieter som vi berättar om här är vetenskapligt beprövade och har hjälpt otroligt många människor att gå ner i vikt.
Alla dieter passar inte alla människor så det gäller att hitta den du trivs med bäst, då kommer du också få bäst resultat. Tänk också på att det allra viktigaste när det kommer till att banta är din egen inställning och motivation. Om du inte vill det tillräckligt mycket kommer du troligtvis inte lyckas speciellt bra.

 

Atkinsdieten
Robert Atkins tyckte av vi äter alldeles för mycket raffinerade kolhydrater (socker, mjöl och sirap) och att rädslan för mättat fett var för stor i den västerländska kulturen. Så på 1960-talet lanserade läkaren Robert Atkins sitt egna viktminskningsprogram, Atkinsdieten. Den bygger på att kosten ska vara kolhydratfattig, vilket medför att fet mat och kött är tillåtet så länge inte kolhydratintaget är för stort.
Protein, fett och kolhydrater är det huvudsakliga näringsämnena i maten som ger oss bränsle/energi. Tanken är att ca 50-75% av vårt dagliga energibehov ska komma ifrån fett och protein – resten av energibehovet täcks från intaget av kolhydrater.

LCHF

LCHF, förkortning för Low Carb High Fat, är en ketogen diet. Enkelt uttryckt är det som så att kolhydrater ombildas till glukos i kroppen, vilket ger upp-och nedgångar i blodsockernivån. Utan kolhydrater kommer blodsockret vara konstant, oftast på en lägre nivå än på en kolhydratdiet. Glukos är också den enklaste källan energi för kroppen att förbränna, så dessa kommer att förbrukas först. Om man minskar antalet kolhydrater i kosten, som i LCHF eller andra low-carb diet, är kroppen tvungen att förbränna fett istället. Levern använder fett för att producera ketonkroppar, som ersätter glukos som främsta energikälla. 

Fett är viktigt i LCHF-kost eftersom det blir den huvudsakliga energikällan. Dessutom hävdas det att fettet minskar hungern och gör att du äter mindre. Somliga påstår till och med att äta mycket fett ökar ämnesomsättningen så att du kan äta mer kalorier än en vanlig kalorifattig diet. Men fyller man magen med bra och hälsosam mat så kommer suget efter sötsaker släppa samtidigt som hungern som kan finnas kvar efter att man enbart ätit en sallad också kommer att försvinna. Nu kan du med andra ord gå ner i vikt utan att vara hungrig och samtidigt njuta av god mat.

Uppenbarligen är denna kost ganska kontroversiellt eftersom det strider med de flesta nuvarande kostråden. Speciellt höga halter av fett skrämma folk. LCHF-förespråkarna talar om att andra är fetträdda, vilket är förståeligt efter år av kostrekommendationer som berättar för oss att undvika fett.

GI-metoden
GI, glykokemiskt index, är ett sätt att mäta hur mycket ett livsmedel ökar blodsockernivån. Mat som sanbbt bryts ner och absorberas av kroppen, som ljust bröd, frukostflingor och pasta, har som regel ett högt GI. De är med andra ord mat som du inte borde äta speciellt mycket av.Fisk, skaldjur, grädde och avokado är däremot livsmedel med ett lågt GI värde, så det är mat du kan äta så mycket du vill av. GI-metoden går alltså kort sagt ut på att man delar in alla livsmedel i tre olika nivåer: lågt GI (GI-värde under 70), medel (GI mellan 70-90) samt högt GI (GI-värde över 90).