Kosttillskott och hälsokost

Fett


Många sk. Viktexperter säger att ”äter du mycket fett så blir du fet”. Det är en sanning med modifikation.
De mättade fetterna och transfetterna är mindre bra än omättade fetter och kan bidra till oönskad viktuppgång. Men det är i första hand antal kalorier du stoppar i dig som avgör om du kommer att gå upp eller ner i vikt.


Bra fett och dåligt fett
De senaste 20 åren har vi ständigt fått höra hur dåligt fett är och hur man på alla möjliga sätt ska göra för att undvika att få i sig fett. Men många artiklar handlar också om hur bra fett är för kroppen och hur man kan gå ner i vikt av att äta en massa fet mat. Hur går det här ihop??
Jo, det är nämligen så att det finns olika sorters fett som innehåller mättade och omättade fetter och dessa påverkar kroppen på olika sätt.

De allra flest tänker att det bara finns en sorts fett och att den är dålig och måste undvikas till varje pris. Men det är ju inte så det fungerar, så det som försöker att inte äta någon fett alls för att gå ner i vikt gör enbart sig själv en stor björntjänst. Att ta bort all fett från kosten kommer att vara direkt kontraproduktivt och snarare försämra viktnedgången än förbättra den. Dessutom riskerar de att drabbas av olika sjukdomar som brist på fett kan leda till.

Exempelvis Omega 3 är en typ av fettsyra som kroppen är beroende av att man tillför genom kosten eller genom ett kosttillskott. Kroppen kan nämligen inte skapa det själv. Utan det så kommer du få sämre och mindre elastisk hud och kroppen kommer inte kunna reparera sig själv lika bra.

Dåliga fetter
Men naturligtvis så är det enbart positivt att undvika de dåliga fetterna som transfett och mättat fett. De är nämligen dem som är de största bidragande orsakerna till hjärt- och kärlsjukdomar, oönskad viktökning och nedsatta kroppsliga funktioner.
Så genom att veta vilka fetter man bör undvika så kan du upprätthålla en god hälsa och motverka skadeverkningarna av de dåliga fetterna.

Revbensspjäll är ett klockrent expel på kött som man bör undvika pga att det innehåller mängder med mättat fett. Magert kött går däremot fint att äta.
Smör och margarin (även flytande) är andra produkter som man bör undvika eftersom de innhåller dåligt fett. Men att ha lite olja i salladen eller till pastan är däremot inget problemt eftersom de innehåller bra omättade fetter.
 

fet mat