Kosttillskott och hälsokost

Fettförbränning

 

Fettförbränning är i teorin väldigt enkel. Det handlar ju bara om hur mycket energi du stoppar i dig och hur mycket energi som du gör av med. Men det är faktiskt inte det enklast i praktiken om man inte är påläst.
En mängd olika saker kan påverka din fettförbränning som till exempel stress, sömnbrist och uteblivna måltider som påverkar fettförnänningen negativt. Men samtidigt går det att påverka förbränningen positivt också med hjälp av motion och regelbundna och nyttig måltider.


Här nedan är två enkla metoder för att komma igång och med fettförbränningen:

Morgonträning
Studier har visat att man förbränner upp till 3 gånger mer fett om man tränar på morgonen jämfört med på kvällen. Så en väldigt enkel men oerhört effektiv träningsmetod för att bränna fett är att så fort du vaknar så går du ut och promenerar i minst 30 minuter. Men själklart gäller ju det här all träning som man gör på morgonen så du kan lite gott sätta igång på cykeln eller med vikter.

Anledningen till att man förbränner så mycket mer på morgonen jämfört med resten av dagen är den att under dagen så använder kroppen kolhydrater som främsta energikälla. Men när man legat och sovit i 8 timmar så har kroppen hunnit använda upp den största delen av kolhydraterna under natten. Så när du sätter igång och börjar träna på morgonen så kommer kroppen inte ha något annat val än att använda kroppsfett som energi.
En annan bra sak med att träna på morgonen är att din ämnesomsättning kommer att förhöjas och vara förhöjd under resten av dagen. Det betyder att du kommer att förbränna mer kalorier under dagen jämfört med om du tränar på kvällen.
Naturligtvis så förbränner man ju kalorier även om man tränar på kvällen, men man missar just det att ämnesomsättningen blir konstant förhöjd under dagen. Eftersom ämnesomsättningen är som lägst när man sover så bidrar med andra ord inte kvällsträningen till någon vidare förhöjning.
En annan sak som är positiv med morgonträning är att när det är klart så har man fått träningen klar för dagen och slipper tänka på och stressa upp sig över den under resten av dagen.

Läs mer om morgonpromenader.

Frukosten
Ett annat sätt att hålla fettförbränningen hög under hela dagen är genom att äta en bra frukost.
Efter att du har tränat på morgonen så är din ämnesomsättning som högst. Så varför vänta med att äta till eftermiddagen när den har sjunkit och din metabolism är långsammare.
Tänk som så här, din ämnesomsättning är som en eld som förbränner fett hela dagen för dig om du använder den på rätt sätt. När du äter frukost så är det som att du kastar in en vedklabbe i elden och låter du bli frukosten så är det som att elden blir mycket svagare.



Att äta frukost på morgonen kommer dessutom att hjälpa till att minska godissuget under dagen och du kommer få en mycket jämnare energibalans och minskad stress.