Kosttillskott och hälsokost

Gainer

 

Många tror att en banan efter träningspasset räcker för att kroppen ska återfå sin energi. Det är helt fel. Skillnaden mellan den som äter en banan efter träningen och den som istället väljer att dricka en gainers kan vara ganska stor. Skillnaden blir i det här fallet att den som ger sin kropp de viktiga proteinerna och kolhydraterna direkt efter träningen, i form av en gainers, kommer att öka mycket snabbare i både styrka och volym.

gainers



Vad är en gainer?
Gainer är ett kosttillskott som hjälper dig med muskelutveckling, viktökning, energiinlagring och återhämtning. Det är ett pulver som man blandar med vatten och skakar till en milkkshake. Till skillnad mot vad många oroliga föräldrar brukar tycka och tänka så innehåller det inga konstigheter utan består av snabba kolhydrater och proteiner.
Eftersom en gainers innehåller så pass snabba kalorier så är det bäst att använda den under eller efter ett träningspass och inte som ett mellanmål. Men det finns speciella gainers som innehåller långsamma kolhydrater som man kan använda som mellanmål. Men det är mer ett viktökningspulver än en riktigt gainer.


Vilka behöver använda gainer?
Alla som tränar hårda träningspass behöver snabbt fylla på kroppen med energi efter ett avslutat träningspass. Så det passar egentligen alla även om det är vanligast bland de som styrketränar. Det är inte bara det avslutade passet som gynnas av en gainer, utan även de kommande träningspassen eftersom prestationsförmågan är beroende av fulladdade kolhydratdepåer.

Många som sysslar med bodybuilding använder sig av gainers för att på ett enkelt sätt komma upp i ett högt dagsintag av kalorier. Det gör även många som känner sig spinkiga/taniga och snabbt vill öka i vikt. Alla klarar ju inte av att äta de mängderna mat som kan krävas om man har extremt hög förbränning. För dem blir det då väldigt enkelt att ta två shakes med gainers som nästan motsvarar två middagar.



Vanliga missuppfattningar med gainer

  • Att man blir automatisk tjock om man dricker gainers.

    Det här påståendet är falskt. Det är det totala energiintaget, den fysiska aktivitetsnivår och kvaliteten på maten som avgör om man lägger på sig fett och blir tjock eller inte. En shake med gainers kan jämföras med ett mål mat och äter man många mål mat varje dag samtidigt som man bara ligger på soffan hela dagarna så går man upp i vikt.
  • Att man kan ersätta sitt proteinpulver med gainers.

    Eftersom gainerpulver är billigare än proteinpulver så kan folk missuppfatta det. Men det är också falskt. Gainer innehåller också väldigt mycket snabba kolhydrater istället för enbart proteiner. Så det är inget man bör dricka som mellanmål utan endast under/efter ett träningspass.
  • Att man kan ta en gainers (med snabba kolhydrater) som mellanmål istället för riktig mat.

    Eftersom en gainer innehåller så mycket snabba kolhydrater så är det inte lämpligt som ett mellanmål, utan endast under/efter ett träningspass. Snabba kolhydrater påverkar blodsockret och insulinnivåerna då de intas under inaktivitet.