Kosttillskott och hälsokost

Ginseng

 

Ginseng är, liksom efedra, en av de verkligt gamla medicinalväxterna som började användas av i den kinesiska traditionella medicinen för för över 5000 år sedan.
Kosttillskottet, eller hälokosttillskottet, Ginseng har en dokumenterad uppiggande och stärkande effekt. Både den fysiska och mentala prestationsförmågan höjs, samtidigt som livskvaliteten påverkas positivt. Många märker av det redan efter några dagars användning, men störst effekt får man efter ca en månads användning. Det viktiga är att man kommer ihåg att använda ginseng varje dag.


Traditionell användning i Asien
I Asien används ginseng flitigt. Speciellt eftersom det är så stimulerande och stärkande för vitaliteten, men också för att det hjälper att påskynda läkningen och öka motståndskraften. Långtidsbruk är väldigt vanligt, och viktigt, för äldre personer för att att förbättre almänntillståndet hos de som förlorat sin vitalitet.

ginsengrot

Positiva fysiska och psykiska effekter
Att ta kosttillskott med Ginseng har visat sig vara väldigt positivt och både de psykiska och fysiska effekterna har bevisats många gånger om. För exempel blir Ginseng ofta kallat för adaptogen, ett ämne som hjälper oss att klara av stress och  påfrestningar. Men de största effekterna som ginseng har är att det förbättrar uttnyttjandet av glukos (druvsocker) i hjärnan, ökar den fysiska uthålligheten och förhöjer vissa minnesfunktioner.  Men även immunförsvaret kan få sig en skjuts av Ginseng.
Det har visat sig att 80 procent av de som använder ginseng får effekt, medan övriga ej tycks reagera. Bäst effekt får äldre och svaga personer. Effekterna tycks bero på en ökad syretransport till våra olika organ och vävnader, vilket ökar energiproduktionen i cellerna. 


Användning
Ginsengpreparat är inte dopingklassade så de är inga problem att använda i samband med träning/tävling. Biverkningar är ovanliga, men ca fem procent av användarna får problem med antingen magen, gaser, diarré eller insomningsproblem. I en svensk studie på kvinnor i klimakteriet såg man ingen påverkan på östrogen eller andra hormoner.

Det rekommenderas att man tar ginseng på förmiddagen, gärna tillsammans med maten.
Kaffe och te kan förstärka effekten.


Botemedel för förkylda
Den uppiggande växten ginseng verkar även bra vid förkylning. Framför allt amerikansk ginseng kan, enligt flera studier, både kan lindra och förebygga samt förkorta sjukdomstiden. Enligt studier kan den minska förkylningsrisken med 25 procent. Många studier antyder liknande skyddseffekter även av asiatisk ginseng. Extrakt av amerikansk ginseng ingår i kosttillskottet Excoldit. Båda typerna av ginseng anses kunna stärka kroppens immunförsvar.

Andra hälsokostprodukter som du med fördel kan använda dig av vid förkylning är C-vitamin och blåbärsextrakt


Panax ginseng mot nedsatt erektion
Ginseng kan även verka effektivt för behandling av erektil dysfunktion enligt en studie från 2002 från Journal of Urology. I tester på 45 män med erektil dysfunktion, impotens, visade de som tog Panax ginseng i åtta veckor större förbättringar än de som fick placebo under samma tidsperiod.

I en tidigare studie av 90 män med erektil dysfunktion, rapporterade 60 procent av deltagarna förbättring av sina symtom jämfört med 30 procent av dem som använde placebo. Studien publicerades i International Journal of impotens Research.

Till skillnad från receptbelagda läkemedel för impotens (som vanligen vidtas vid behov) verkar ginseng bara vara till nytta för impotens om de tas på en kontinuerlig basis under en längre period.