Kosttillskott och hälsokost

Kalorier

 

Om du har något intresse av bantning (vilket du förmodligen har, eftersom du läser detta), har du säkert stött på ordet "kalori" många gånger. Då har du säkert också förstått att alltför många kalorier inte är bra. Men vad är en kalori, och hur relaterar kalorier till sunda matvanor och din vikt?


Definition av en kalori: en energienhet
Kalorier mäter energi, speciellt värmeenergi. En kalori är den energi som krävs för att höja temperaturen i ett gram vatten med en grad Celsius.
Förr i tiden så använde man ofta ordet kalori när man pratade om områden inom teknik. Men numera är det enbart när man pratar om mat och träning/banting som kalorier kommer på tal.
Den metriska motsvarigheten till kalori är joule, och vissa länder (t.ex. Australien) använder det som räkneenhet istället när de räknar energin. Man räknar då med 4,2 joule per kalori .

Är Kalorier dåligt för dig?
Kalorier är inte dåligt för dig, din kropp behöver kalorier för energi. Men att äta för många kalorier - och inte förbränna tillräckligt många av dem genom fysisk aktivitet - kan leda till viktökning .

De flesta livsmedel och drycker innehåller kalorier. Vissa livsmedel, såsom sallad, innehåller få kalorier (1 kopp strimlad sallad har mindre än 10 kalorier). Andra livsmedel, som jordnötter, innehåller mycket kalorier (½ kopp jordnötter har 427 kalorier).

Du kan ta reda på hur många kalorier i ett livsmedel genom att titta på näringsfakta etiketten. Etiketten beskriver ock komponenterna i maten - hur många gram kolhydrater, protein och fett den innehåller.

Här är hur många kalorier i 1 gram av varje:

kolhydrater - 4 kalorier
protein - 4 kalorier
fett - 9 kalorier



Hur många kalorier ska man äta per dag?

Man brukar säga att genomsnittligt förbruk brukar hamna på 2000 kalorier per dag för kvinnor och 2.500 kalorier för män. Förbruket brukar vara några hundra kalorier högre för de med en väldigt aktiv livsstil, och naturligtvis det motsatt för alla soffpotatisar.
Om du tänker gå ner i vikt så är en allmän rekommendation från de allra flesta dietister att dra ner ditt dagliga kaloriförbruk med ca 500 kalorier för optimal viktminskning. Då kommer du gå ner ungefär 0.5 kilo per vecka. Är du en lite större person så går det bra att dra ner lite till, men helst inte för mycket. Om du drar ner på antalet kalorier extremt mycket så kommer du också att tappa mycket muskler eftersom de inte får någon energi. Då finns det en risk för att du blir smalfet och det är inte alls speciellt snyggt.
Ett varningens ord - försök att inte bli alltför upphängd på att bara räkna kalorier i det du äter. Det finns gott om livsmedel som har lågt kaloriinnehåll men tveksamt näringsvärde - som t.ex. många "light" produkter. Du måste få i dig nyttig och bra mat också och inte bara kalorisnål sådan. Kom ihåg att grönsaker är din bästa vän!

Kolla in fettförbränning och viktminskning om du vill lära dig mer om hur du blir av med de där extra kilona.


Förbränna kalorier med promenader
Att enbart äta mindre mat utan att träna kommer ta mycket längre tid, göra dig mer omotiverad och ge ett sämre resultat. För träningen är faktiskt en stor del av bantningen och det mycket lättare att förbränna 500 kalorier än att ta bort det från den dagliga kosten, så en kombination av de båda är det optimala.
Den bästa och absolut vanligaste metoden för att få igång förbränningen är att ta en morgonpromenad precis innan frukost. Här kan du läsa mer om hur det fungerar med morgonpromenader innan frukost.