Kosttillskott och hälsokost

Kolhydrater

 

 

Tänk på din kropp som en komplex maskin. Liksom alla maskiner behöver den en konstant ihållande energikälla för att fungera korrekt. Protein, fett och kolhydrater utgör kroppens primära energikällor. Kroppen omvandlar dessa tre viktiga näringsämnen, som härrör från livsmedel till användbar energi.


Energi 
Under processen för matsmältningen bryts alla kolhydrater ner från sina grundläggande byggstenar till en enda sockermolekyl. Din kropp omvandlar kolhydrater till glukos, som är den universiella energikälla för var och en av dina celler. Alla celler, vävnader och organ använder glukos som bränsle. Extra glukos lagras i levern och muskler för senare användning. Matkällor till enkla kolhydrater inkluderar frukt, grönsaker och mjölk. Bearbetade livsmedel med tillsats av socker anses också vara enkla kolhydrater. Fullkorn, baljväxter och grönsaker är källor till mer komplexa kolhydrater. Alla kolhydrater är nämligen inte skapade lika. Komplexa kolhydrater tar längre tid att vara metaboliseras, vilket ger en långsammare och mer uthållig energi till kroppen. 

 

Bränsle för hjärnan 
Glukos, som härrör från kolhydrater, är den primära energikälla för dina hjärnceller. 
Nervcellerna är grundläggande processorer och sändare av information i nervsystemet, och kan inte lagra glukos. För att förbli motiverad, alert och ha ett positivt humör behöver du ett tillräckligt dagligt intag av kolhydrater. The Franklin Institute rekommenderar att man ska välja kolhydrater klokt och i första hand äta komplexa kolhydrater. Att äta för mycket socker eller bearbetade livsmedel med raffinerat socker som kakor kan faktiskt bryta ner din hjärnas upptagningsförmåga av glukos. Som en följd kompromissar du din förmåga att koncentrera dig, lära och komma ihåg saker. 

 

Starka ben 
En hälsosam kost som innehåller komplexa kolhydrater håller dina ben starka. Den framstående Ronald Zarnicke, Ph.D., chef för University of Michigans Ben & leder - skadeförebyggande och rehabiliteringscenter, säger att komplexa kolhydrater faktiskt kan förbättra benmassans densitet. Komplexa kolhydrater stöder kalciumabsorptionen genom att producera organiska syror under matsmältningen i tjocktarm. Dessa organiska syror förbättra distributionen av kalcium i hela kroppen. Kalcium är ett viktigt mineral för benhälsa. 

 

När man pratar om kolhydrater så kommer man ofta in på ämnen som GI, glykokemiskt index, och skillnaderna mellan långsamma och snabba kolhydrater. Två ämnen som har blivit väldigt populära diskussionsämnen bland dagens kostexperter. Två av de största bantningsmetoderna, LCHF och Atkinsdieten, är baserade på till största delen intaget av kolhydrater.