Kosttillskott och hälsokost

Kalcium

 

Som det femte vanligaste grundämnet som finns på jorden är det inte förvånande att kalcium är den vanligast förekommande mineralen i den mänskliga kroppen. Mellan 1 och 1,4 kg kalcium finns i kroppen hos en genomsnittlig frisk vuxen person. Cirka 99% av kalciumet ligger i skelettet och tänderna, i form av kalciumfosfat. Kalcium är också viktigt för att de fysikaliska processerna av muskelkontraktion, regleringen av hjärtslag och överföring av impulser via det centrala nervsystemet.

 

Med tanke på den framträdande rollen kalcium har i olika funktioner, är det viktigt att tillräckliga mängder av kalcium konsumeras dagligen. Detta faktum är ännu ytterst viktigt för idrottare, som regelbunden utsätter sin skelettstruktur och nervsystem för intensiv stress. Det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av kalcium för en vanlig vuxen person är 1200 mg (milligram), kalcium absorberas i kroppen genom inverkan av D-vitamin, som hjälper vid transport av kalcium i maten i kroppen. Vitamin D är ett fettlösligt hormon länge identifierats som en av de viktiga vitaminer till friska människans funktion. Vitamin D framställs oftast genom mänsklig hud i form av exponering av ultraviolett ljus, det är också en tillsats i mejeriprodukter.

Kalcium finns i många olika livsmedel men också som kosttillskott och hälsokosttillskott. Livsmedel som är rika på kalcium inkluderar mejeriprodukter, sardiner, lax, bladgrönsaker som sallad och spenat och tofu.

Reparation och underhåll av benen så att de förblir friska är direkt relaterat till en optimal nivå av kalcium. Ben är uppbyggda av kalciumfosfat och kollagen, ett protein som ger benet ett mått av flexibilitet. Benets beståndsdelar kan bilda en maska ​​i mycket hårda kalciumfosfat och mjukare kollagen. Kroppen har en inbyggd felsäker mekanism för benstommen: när kalcium i kroppen sjunker under den nivå som krävs för den andra processer, såsom muskelkontraktion kommer kalcium tas bort från processer för benbildning och riktas till behoven hos den andra processen. Av denna anledning tenderar en kalciumbrist att påverka skelettet mer än på någon annan del av kroppen. På ett liknande sätt kommer för lite av D-vitamin att hämma kalcium utnyttjandet, vilket leder till en liknande följd.


Om kalciumintaget är lägre än vad kroppen behöver ökar risken för att benen blir tunna och spröda kraftigt. Ett tillstånd som kallas osteoporos, bensprödhet. Detta tillstånd inträffar vanligen hos personer över 45 år, och förekommer oftare för kvinnor än män.

En kalciumbrist i kosten för en idrottare kommer att skapa en rad inbördes konsekvenser. 
När kalcium inte är närvarande för att tas i anspråk av benuppbyggnadsprocessen kommer idrottarens ben inte att vara lika starka eller som stödjande.Idrottsaktiviteter kräver oftast maximal muskeluttnytjande för max prestanda, då har en kalciumbrist visats påverka tillförlitligheten av överföringen av kroppens reaktionssignaler, så påverkan på reaktionstiden i givna situationer blir sämre.