Kosttillskott och hälsokost

Morgonpromenad för frukost för maximal förbränning

 

Morgonpromenader är en av de vanligaste formerna av motionering för viktminskning. När jag sitter vid mitt bord på morgonen och tittar ut genom fönstret ser jag nästan varje dag kvinnor som är ute oc h går på promenader med sina hundar, män eller med en grupp vänner. 

Även om jag tycker promenader har sina fördelar (de är avkopplande, lång effekt, etc.) så tror jag det finns många bättre sätt att bränna fett. Högintensiv träning som intervall träning, kickboxningsklasser och spinning är alla vida överlägsna i min mening. Men för vissa kvinnor är dessa inga bra alternativ. Och en promenad är alltid en trevlig start på dagen - det är definitivt mycket bättre än ingen motion alls. Här kommer i alla fall några sätt att variera din morgonpromenad och maximera fettförbränningen.


1. Morgonpromenad i minst 25 minuter 
Det har gjorts flera studier gjorts på ämnet om morgonpromenader faktiskt bränner fett. I dessa studier fann man att du behöver gå i minst 25 minuter innan du börjar bränna fett som lagrats i kroppen.  Du behöver alltså gå mer än 25 till 30 minuter om du vill bränna en bra mängd fett.
Varför är det så? Teorin är att när du går före frukost har du ingen tillgängliga energi från mat och istället så kommer du att utnyttja energin som finns lagrad i dina fettreserver. Tydligen måste du gå minst 25 minuter innan denna process börjar äga rum. Detta är inte helt sant eftersom många som jag har pratat med har haft som vana att ta en 20 minuters promenad varje morgon och det har fungerat ändå. Alla kroppar är olika och reagerar på olika sätt, men genomsnittet behöver en minst 25 minuter lång morgonpromenad för att få igång fettförbränningen ordentligt.
Se till att du går i god takt i minst 45 minuter på morgonen, det kommer att ge dig bäst resultat. Om du inte kan bara vara ute så länge försök åtminstone få en halvtimme, och kom ihåg att även om det är lite motion så är det alltid bättre än ingen motion alls.

2. Byt terräng
Morgonpromenader är ett väldigt effektivt sätt att få igång fettförbränningen. Men de har en inte så jättestor inverkan på musklerna. Av denna anledning är det en bra idé att ändra terrängen lite så att dina muskler gör en del arbete som de annars skulle missa. Kullar och berg är ett bra ställe att börja. Genom att gå/jogga på lite ”svårare” terräng så låter du musklerna arbeta mer intensivt och det hjälper till att tona din rumpa och dina ben. Dessutom så får du högre puls och det är också lite mer intressant att se något nytt än att bara köra samma gamla promenadrunda runt kvarteret eller parken.
Nu behöver du inte hitta några gigantiska berg för att få ett bra träningspass. De flesta av er bor inte nära något berg. Men nästan alla av er har någon form av kulle i närheten av ditt hus. Det kan vara en verklig kulle i en park eller det kan vara en sluttande gata som du kan gå upp och ner för.
I slutet av passet kommer du att känna dig mer energisk och livfull eftersom du faktiskt har användt en stor del av din kropp. Att gå upp för kullar är ett riktigt bra sätt att ladda din morgonpromenad och bränna mer fett.

3. Drick en svart kaffe innan du åker 
Jag kan höra er alla andas ut en suck av lättnad. Någon som faktiskt säger åt oss att dricka kaffe! Vilken bra idé. I själva verket bör du dricka en kopp svart kaffe om du vill bränna mer fett på din morgonpromenad. Är inte det bra nyheter? De dåliga nyheterna - det är inte tillåtet att ha någon mjölk eller socker. Bara kaffe och vatten. Om du lägger till någonting annat så kommer det genast att bli en mycket sämre idé.

Så varför hjälper kaffe dig att förbränna mer fett? Många tror att det ger dig tillgång till fettdepåer istället för kolhydrater. Andra tror att kaffets stimulerande effekter  hjälper fettförbränning. Men för att vara ärlig, inget av dessa saker är vetenskapligt bevisat. I själva verket talar dietister och läkare som har tittat på studier kring denna fråga emot ovanstående påståenden. Så varför rekommenderar jag då kaffe? 
Eftersom jag har sett resultat på mig själv och mina kompisar träning. En kopp kaffe innan morgonträningen verkar ha en positiv effekt på vår viktminskning. Bodybuilders har sagt samma sak i flera år kan jag tillägga.
En sista orsak, en morgonkaffe kan bidra till att väcka dig och få huvudet på rätt plats för ett träningspass. Jag kan inte säga hur många gånger jag gått upp för att träna och sedan gått raka vägen tillbaka till sängen eftersom jag inte klarat att få liv i mig själv. En kaffe kan hjälpa till att förhindra det. Om inte annat så kanske det kan bota ett riktigt dåligt morgonhumör. Ge det en chans och se hur det fungerar för dig. Om du inte ser några resultat efter ett par veckor så är det bara att låta bli.


4. Använd dig av gåstavar
En annan bra teknik för att öka effektiviten med din morgonpromenad är att ta med några stavar för att ge armarna något att göra. Medan benen har fullt upp med att gå så är det bra att låta överkroppen jobba lite också. Det betyder i praktiken att du kommer att få en full body workout som naturligtvis bränner ännu fler kalorier.
Ge det ett försök och se hur du går. Om du känner dig dum, omfamna det! J

5. Använd en ryggsäck med lite vikt i den 
Du måste vara lite försiktig med detta eftersom det kan ge vissa rygg-och axelskador om man är oförsiktig. Detta tips är endast för kvinnor som tränar superhårt och känner sin kropp väl. Om du inte tar det lugnt och lyssnar till din kropp så finns risken att du tar skada.
Denna idé kommer i alla fall faktiskt från armén. En av de viktigaste saker du gör i armén är att gå. I själva verket går/marcherar de otroligt mycket. Och det är inte bara tal om att gå runt i parken. Dessa killar bär massiva vapen som väger många kilo, ammunition i mängder, och du gissade rätt, ryggsäckar fulla med packning. Och de bränner mycket fett. Jag kan lova dig att du aldrig kommer se en fet person i armén i aktiv tjänst.
Fyll ryggsäcken med lite lätta vikter och gå en promenad. Med tiden kommer du märka att dina ben och din rumpa får en bra träning och du måste pusha dig själv för att orka gå hela vägen. Det är en arméträning som också hjälper dig att bli väldigt tuff mentalt.