Kosttillskott och hälsokost

Omega 3 - Fiskolja

 

Det finns ett antal långkedjade fleromättade fettsyror som kallas omega 3. De är essentiella fettsyror  med många fördelar för kroppen som bland annat för hjärta, kärl, leder och hjärna.
Det finns ett par olika former av omega 3, men de viktigaste är EPA (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra). EPA och DHA kallas ofta också för fiskolja, eftersom finns rikligt i fisk och skaldjur.

omega 3

Om du ska lyckas få i dig tilräckliga mängder med omega 3 utan att använda kosttillskott så ska du  äta fet fisk som sardiner, sill, makrill, lax och ansjovis en gång om dagen. Gillar man inte fisk så är det enklast att suppletera maten med ett kosttillskott och naturläkemedel som innehåller omega 3. När det då kommer till att välja en produkt, bland alla hundratals som finns på marknaden, så är ett tips att inte välja den dyraste produkten. Oftast är de billigare varianterna av omega 3 precis lika bra som de dyrare. Sedan så ska man också komma ihåg att det alltid blir billigare om man beställer från internet. Där finns också ett oerhört mycket större utbud än man kan hitta i vanliga butiker och man kan välja mellan att äta kapslar och och ta det genom dryck.




Vi behöver fiskfetter för optimal hälsa i hjärnan och kroppen i övrigt. Omega-3 har i vetenskapliga studier bevisats ha positiva hälsoeffekter som:

  • sänkning av blodfetter och blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar
  • bibehåller blodkärlens elasticitet (bra för blodcirkulationen)
  • hjärnans kapacitet förbättras
  • ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner
  • bekämpar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl
  • minskad åderförkalkning
  • cellmembranen blir mer mjuka och elastiska