Kosttillskott och hälsokost

Protein

 

Protein är det näringsämnet som kroppen behöver för tillväxt, underhåll och reparation av alla celler. 
Protein är en viktig del av alla muskler, vävnader och organ och är en förutsättning för praktiskt taget varje process som sker i kroppen såsom ämnesomsättning, matsmältning och transport av näringsämnen och syre i blodet. 


Det är också nödvändigt för produktionen av antikroppar, som hjälper kroppen i kampen mot infektioner och sjukdommar, och är det näringsämnet som håller vårt hår glansigt och friskt, våra naglar starka, vår hud fräsch och strålande och våra ben starka och friska.

Proteinets uppbyggnad
Proteinerna är uppbyggda av långa kedjor av aminosyror. Det finns 20 olika typer av aminosyror och kroppen behöver dem alla för att fungera korrekt. 
Aminosyror är kemiska föreningar som innehåller kol, väte, syre och kväve, som kombinerar ihop till olika strukturer för att bilda olika typer av protein som kroppen behöver. Alla aminosyror har sin egen speciella funktion i kroppen.

Det finns många former av protein, som alla spelar en viktig roll i funktionen av kroppen.Till exempel kollagen, som är ett fiberprotein som är avgörande för styrka, elasticitet och sammansättning av hår och hud.

Fullständig och ofullständig proteiner
Det finns vissa livsmedel som innehåller alla de 8 essentiella aminosyror som krävs för att bilda nya proteiner tillsammans med det icke-essentiella aminosyror. Dessa livsmedel innehåller då sk  kompletta proteiner och tenderar att komma från animaliska proteinkällor som kött, mejeriprodukter, ägg, fisk, skaldjur och fågel. 

De livsmedel som innehåller  ofullständiga proteiner saknar vanligtvis ett eller flera av de essentiella aminosyrorna. De finns i vegetabiliska produkter som frukt, grönsaker, baljväxter, spannmål och nötter. 

proteinrik mat

Men genom att kombinera två eller flera av de livsmedel som innehåller ofullständigt med proteiner så kan man få en maträtt som innehåller ett komplett utbud av essentiella aminosyror. Till exempel kommer bakade bönor på rostat bröd eller ris och bönor utgöra ett komplett protein som ger kroppen alla essentiella aminosyror.


Hur mycket protein ska vi äta varje dag?
Protein är en viktig del av vår dagliga kost, och det bör konsumeras varje dag, även om vår kropp inte behöver så mycket protein som den gör av andra typer av mat som kolhydrater, frukt och grönsaker. 

Expertdietister rekommenderar att vi äter 2 till 3 portioner mejeriprodukter per dag och 2 - 3 portioner av kött, fågel, fisk eller skaldjur  per dag. De ger råd oss också att 10 - 15% av våra kaloriintaget bör bestå av protein. Men om du tränar mycket så är behovet av proteiner avsevärt större.

Eftersom vissa proteinrika livsmedel, särskilt animaliska produkter, är höga i kalorier och dåligt fett, bör de ätas med måtta. Använd till exempel grillning och stekning som matlagning metoder snarare än fritering. 

Att äta massor av färsk frukt och grönsaker kan minska risken för att utveckla sjukdomar som kan orsakas av att äta en kost som består av främst kött och om möjligt försöka att äta fisk, särskilt fet fisk minst tre gånger i veckan. Att ta ett tillskott av proteiner kan också vara en bra idé. Till exempel proteinpulver eller proteinbars.