Kosttillskott och hälsokost

Viktökning

 

Att gå upp i vikt kan vara lika svårt och ett lika stort problem för många som att försöka gå ned i vikt. Men det är aldrig något man pratar om eftersom majoriteten vill gå ned i vikt.
Det fullständigt vimlar av tips och råd, både på internet och i tidningar, för de som är överviktiga. Medan det är mycket svårare att hitta vettig information om hur man gör för att snabbt och effektiv lägga på sig några kilon. Men med den här artikeln så ska vi göra en liten ändring på det i alla fall och ge er en fullständig beskrivning på hur man enklast gör för att gå upp i vikt snabbt.

 

Hur mycket du ska äta för att öka i vikt

För att öka i vikt krävs det att man ligger på ett kaloriöverskott. Alltså att man äter mer kalorier än man förbrukar under dagen. Man brukar säga att runt 500 kalorier i överskott per dag är en rimlig standard. Då kommer du att gå upp ungefär ett halvt kilo per vecka, med andra ord två kilo per månad.
Det är en bra takt som kommer gör att du inte lägger på dig speciellt mycket fett om du tränar. Istället kommer majoriteten att vara muskelmassa.

Räkna kalorierna från all mat du stoppar i dig under två veckor och dela det sedan med 14. Då kommer du att få fram en genomsnittssumma över hur mycket kalorier du får i dig i dagsläget. Sedan så är det ganska enkelt att öka på kaloriintaget med rätt mängd kalorier.

 

Kosttillskott för att gå upp i vikt

Det finns en hel uppsjö av kosttillskott som är ämnade att hjälpa dig att gå ner i vikt, men tyvärr är sortimentet för viktuppgång inte lika stort. Men det finns trots det en del helt utmärkta produkter för att öka i vikt.
Det vanligaste kosttillskottet tränande individer änvänder sig av för att öka i vikt är ett sk. viktökningenspulver. Det är ett pulver som man blandar till en milkshake och som består av snabba kolhydrater och proteiner. Det kallas för en Gainer
Men man kan även använda sig av proteinpulver, proteinbars och måltidsersättare
De två sistnämda är utmärkta val om man inte alltid har så god tid att sätta sig ner och äta en riktig måltid.


Råd för att öka snabbt i vikt


  • Ät regelbundet. Detta gäller inte bara den som vill gå ner i vikt utan också för den som vill gå upp i vikt. Oavsett om du känner hunger eller inte är det A och O att du ändå inte hoppar över målen. Låt det inte gå för många timmar mellan måltiderna och träna inte utan att ha ätit ordentligt.

  • Låt drycken öka energiinnehållet i maten. Mjölk, juice, frukt- och bärsoppor är exempel på drycker som gärna får vara med både till huvud- och mellanmålen. Kom bara ihåg att dricka mer mellan måltiderna och inte för mycket till måltiden. Drycken kan annars "ta plats" där mer energirik mat ska vara.

  • Ät energität kost. Välj standardmjölk istället för lättmjölk och undiv alla "light" produkter. Se till att du får i dig omättade fetter som finns i bland annat nötter, frön, olja och fet fisk. Välj exempelvis bröd med nötter eller frön, ät müsli med extra nötter till filen eller strö nötter över salladen.

  • Hoppa aldrig över måltider. Ät frukost, lunch och middag samt två till tre mellanmål varje dag, även om du inte känner dig hungrig. Det går alltid att få ner en liten proteinbar och ett åpple.
    Kanske det kan vara en god idé att ställa en klocka att ringa vid nästa tidpunkt för måltid? Återinför Skalmans ”mat-och-sovklocka”!

  • Du behöver inte tänka på att alltid välja det fetaste. Det viktiga är istället att du koncentrerar dig på helheten i kosten och inte bara på detaljerna – att du har rätt balans. Du ska tänka på att inte bara äta produkter med hög fetthalt. Det är minst lika viktigt att du får i dig både kolhydrater och protein. Vill man gå upp i vikt brukar man säga att hälften av en portion ska bestå av kolhydrater från potatis, ris, pasta eller liknande och den andra hälften ska vara jämnt fördelad mellan protein och grönsaker.

  • Tillsätt extra fett i matlagningen. Genom att använda matlagningsfett med hög andel omättat fett, t ex oljor eller flytande margarin, når du en bra fettkvalitet i maten. Gör som i södra Europa – ha lite olja i spaghettin, ta en oljedressing till grönsakerna och använd avokado som smörgåspålägg. Ett bra sätt att öka energiintaget är också att äta mycket nötter, mandlar och solrosfrön som snacks istället för godis.