Kosttillskott och hälsokost

Vitaminer

 

Vitaminer är ett näringsämne som kroppen inte kan tillverka själv utan det måste tillföras genom antingen kosten eller genom ett kosttillskott. De ger ingen energi eller kalorier men är ändå nödvändiga för en frisk och sund kropp.



Här nedan ser du de främsta funktionerna de olika vitaminerna har i kroppen, samt vilka livsmedel som innehåller de olika vitaminerna.Vi håller på att uppdatera sidor med mer ingående information om de olika vitaminerna, så det går bra att klicka på de vitaminerna vars namn är skriva i blått, så kommer ni komma direkt till deras egna undersidor.

Vitamin A: Främjar skelettillväxt, tänderna, friska slemhinnor, frisk hud, ögon och hår. De är också  essentiella för mörkerseende. naturliga källor: fiskleverolja, oljor, lever, morötter, gröna och gula grönsaker, mejeriprodukter.

Vitamin B-1: (tiamin): hjälper till att omvandla socker och stärkelse till energi, främjar matsmältningen, stärker hjärtmuskeln, bidrar till barnens tillväxt, förhindrar trötthet, minskar ansamlingar av fett i artärerna. naturliga källor: helt vete, torkad jäst, havregryn, jordnötter, fläsk, kli, berikad ris, solrosfrön, sojabönor, groddar.

Vitamin B-2:
 (Riboflavin): Hjälper till att frigöra energi till kroppens celler, möjliggör användning av fetter, proteiner och socker. naturliga källor: Mjölkprodukter, lever, njure, jäst, gröna bladgrönsaker, fisk, ägg.

Vitamin B-6:
 (Pyridoxin HCl) Hjälper metabolismen av protein, kolhydrater och fetter, kontrollerar kolesterolhalten och hjälper till att bibehålla den kemiska jämvikten mellan blod och vävnader, bygger hemoglobin. naturliga källor: Öljäst, vetekli, vetegroddar, nötkött, avokado, bananer, mjölk och ägg.

Vitamin B-12:
 Främjar användning av protein, fett och kolhydrater, essentiella för bildandet av röda blodkroppar, bygger nukleinsyra, förhindrar perniciös anemi, hjälper nervsystemet. naturliga källor: Lever, nötkött, griskött, ägg, mjölkprodukter, skaldjur.

Vitamin C:
 Väsentligt för bildandet av kollagen, som behövs för absorption av järn, vissa proteiner och folsyra, förhindrar oxidation av andra vitaminer och hjälper metabolismen av aminosyror och kalcium, stoppar inre blödning, stärker blodkärlen upprätthåller hårt skelett och tänder; främjar uthållighet, håller kroppens celler tillsammans samt förhindrar infektioner, förkylningar, trötthet och stress, minskar allergier, läker sår och brännskador. naturliga källor: Citrusfrukter, bär, gröna och bladgrönsaker, tomater, blomkål, potatis, sötpotatis.

Vitamin D:
 Främjar skellett- och tandutveckling och normal tillväxt, stödjer utnyttjandet av fosfor och kalcium i kroppen, upprätthåller nervsystemet.

Vitamin E:
 Skyddar kroppens förråd av vitamin A, vävnader och fett från destruktiva oxidation och nedbrytning av röda blodkroppar, stärker kapillärväggarna, reglerar menstruationscykeln, förhindrar förlust av andra vitaminer och hjälper blodflödet till hjärtat, sänker kolesterolhalten i blodet och fettsyror, reglerar protein och kalcium metabolismen. naturliga källor: Sojabönor, vegetabiliska oljor, broccoli, brysselkål, gröna bladgrönsaker, berikat mjöl, fullkorn, vetegroddar, fullkornsflingor spannmål, ägg.