Kosttillskott och hälsokost

D-vitamin

 

D-vitaminets uppgifter i kroppen

D-vitamin hjälper kroppen att absorbera kalcium. Din kropp behöver kalcium för att bygga starka ben och tänder i barndomen och tonåren och som vuxen behöver du vitamin D och kalcium för att bibehålla benmassanoch förebygga benskörhet. D-vitamin hjälper också kroppen att hålla rätt mängd kalcium och fosfor i blodet.

Nya medicinska studier har visat att D-vitamin kan också hjälpa till att skydda kroppen mot olika sjukdomar och åkommor såsom cancer, muskelsvaghet, humörstörningar, typ 1 och typ 2-diabetes, njursjukdomar, hjärtsjukdomar och högt blodtryck tryck.

Vem är i riskzonen för D-vitaminbrist?

Äldre vuxna
Ammade spädbarn
Människor som är feta
Personer med mörkare hud
Personer med begränsad exponering för solljus
Människor som bor i norra Sverige
Människor som har svårigheter att klara fett (på grund av sjukdomar som inflammatorisk tarmsjukdom och cystisk fibros)
Människor som tar läkemedel som kallas kortison


Vad händer om jag inte får tillräckligt med D-vitamin?

Många människor inte får tillräckligt med vitamin D. Om du inte får tillräckligt med D-vitamin, kommer din kropp inte att kunna absorbera kalcium bra, och musklerna kan kännas svag.

Barn som inte får tillräckligt med D-vitamin är i riskzonen för rakitis . Rakitis är en sjukdom som drabbar skelettet, vilket får dem att mjukna och bryts lätt. Rakitis kan också orsaka försenad tillväxt, smärta i ben i ryggraden, bäckenet och benen, och muskelsvaghet. Det kan också orsaka problem med ditt barns tänder, såsom håligheter och problem med tänderna struktur.

Vuxna som inte får tillräckligt med D-vitamin är i riskzonen för osteomalaci (muskelsvaghet och svaga ben) och osteoporos (tunna ben). Nya medicinska studier visar att inte få tillräckligt med D-vitamin under lång tid också kan ge upphov till en persons risk för andra kroniska sjukdomar, t.ex. vissa typer av cancer, hjärtsjukdomar och diabetes.
Åter till början

Hur kan jag få mer D-vitamin?

Livsmedel som naturligt innehåller D-vitamin är fisk, fiskolja, ägg, ost och smör. Det finns även vitamin-D berikade livsmedel, såsom mjölk, apelsinjuice och frukostflingor.

Det bästa sättet är att försöka äta en varierad kost med mycket fisk och samtidigt ta ett kosttillskott som ger dig extra D-vitaminer.